måndag 27 augusti 2007

Abort eller inte?

För inte så länge sen så hade jag en diskussion med en vän angående abort, hon är helt och hållet emot abort med undantag för om barnet skulle visa sig vara totalt handikappad och inte i stånd till att leva ett värdigt lev om det sattes till världen. Alltid annars tyckte hon att abort inte skulle vara tillåtet, och att begå en abort skulle vara en oansvarig handling enligt henne. Jag däremot är av en helt annan åsikt, jag tycker att det är helt rätt med abort och för mig skulle det vara mer oansvarigt att behålla ett barn i dagsläget än vad det skulle vara att göra en abort då jag inte kan erbjuda det liv barnet förtjänar.

Jag vet att det här är en fråga som i princip alla har en åsikt i, och vem du än är, hur du nu än har lyckats hitta hit så vill jag faktiskt fråga er vad ni tycker? Är det oansvarigt att göra en abort, oavsett bakgrunden till varför man är gravid?

3 kommentarer:

Anonym sa...

När man börjar prata om att "erbjuda det liv barnet förtjänar" o dyl så utgår man ju från att fostret i magen är ett barn...och då blir det genast svårt... Jag utgår från att fostret inte är ett barn, och då är det enkelt! Föräldrarna avgör om de är redo och villiga att skaffa ett barn.

Anonym sa...

Tycker aldrig att det är "fel" med abort. Nånstans måste man ju dra gränsen för vilka livsformer, eller ev. liv man ska sörja. Ska man gråta efter varje ägglosning med?

Anonym sa...

Om man använder abort som preventivmedle, då är det fel. Har man t.ex. blivit våldtagen, är alldeles för ung eller om det är fel på fostret, då tycker jag det är ok.